CTM

CTM - Mezinárodní vzdělávací program na našem gymnáziu

Tento školní rok mají naši studenti možnost se zúčastnit programu CTM (Centrum pro talentovanou mládež), což je mezinárodní vzdělávací program poskytující jedinečnou vzdělávací zkušenost. Program nabízí individuální a flexibilní výuku pro děti od prvního stupně základních škol až po maturitní ročník. 

Tento mimoškolní projekt nedoplňuje ani nenahrazuje školní výuku. Je dobrovolný a jedná se o výukovou nadstavbu sestavenou z široké škály předmětů: 

  • přírodovědných (matematika, fyzika, programování, statistika…)
  • humanitních (umění, společenské vědy, psychologie, ekonomie…)
  • jazyků (čínština, španělština…)

Vše se odehrává v online prostředí a skrze něj studenti komunikují se svými specializovanými lektory. Ti připravují mnoho interaktivních učebních materiálů a cvičení, na nichž si studenti mohou otestovat své znalosti a dovednosti. Na konci každé kapitoly kurzu čeká souhrnný test či esej a ty jsou pak zhodnoceny a započteny do průměru.

Díky tomu, že se všechny kurzy vyučují v odborné angličtině, se účastníci připravují na mezinárodní studium kdekoliv na světě. Na nejvyšší úrovni kurzů skládají studenti takzvanou ,,AP zkoušku”, jež má podobnou váhu jako maturitní diplom, a k tomu je uznávána mnoha světovými univerzitami. 

Většina programů stojí určitý finanční poplatek pohybující se nad 20 tisíc korun. Naštěstí naše cílevědomé studenty podpořil Karlovarský kraj a kurzy za ně zaplatil. 

Níže můžeme najít odpovědi studentů, kteří se zapsali do programu a popsali nám, jak jim studium jde (Petra Tancerová - sekunda, Amálie Pokorná - tercie , Matyáš Nushart - kvarta, Kateřina Keresztesová - kvarta, Adina Follprecht - kvarta):

Proč jste si vybrali právě tento kurz?

  • Petra: Protože mě baví biologie.
  • Amálie: Psychologie mi přijde zajímavá a je určitě 

i užitečná.

  • Matyáš: Matematika se mi rozhodně bude hodit do budoucna, např. na vysokou školu.
  • Kateřina: Zajímají mě obecně přírodní vědy - především biologie. Chtěla bych mít zkušenosti pro budoucí studium.
  • Adina: Vždy mě zajímala psychologie a dál bych ji chtěla studovat. 

Jaké rady byste dali lidem, kteří planují dělat CTM kurzy?

  • Petra: Když člověk něco nepobírá, může se vždy obrátit na lektora.
  • Amálie: Je důležité uvědomit si, že tomu musí věnovat část své energie i svého volného času.
  • Matyáš: Vybrat si kurz, jenž vás bude bavit. 
  • Kateřina: 
    • Počítá se s tím, že se budete učit i o víkendech, nebo o prázdninách (kromě vánočních). 
    • Nenechat se odradit od náročnějších kurzů, pokud vás některý předmět opravdu baví.
    • Příprava na laboratorní práce a obtížnější témata trvá déle než obvykle.
  • Adina: 
    • Nedělej úkoly na poslední chvíli. 
    • Měj vedle sebe sešitek, kam si budeš psát neznámá anglická slova.

Co vám dělá obtíže? 

  • Petra: Moje lenost.
  • Amálie: Eseje. Je těžké se vyjádřit v angličtině, aby to mělo hlavu a patu.
  • Matyáš: Některá probíraná témata jsou opravdu těžká a stává se, že z dokumentu od lektora nepochopím to, co potřebuji, proto se musím kouknout na různá videa a přečíst si více zdrojů, abych téma lépe pochopil.
  • Kateřina: Občas je kurz velmi časově náročný

 a anglická terminologie také. 

Kterým novým dovednostem či znalostem jste se naučili a jste na ně pyšní?

  • Petra: Osobně jsem pyšná za všechny znalosti, které jsem dostala skrze kurz (především genetika).
  • Amálie: Určitě se mi výrazně zlepšuje angličtina, samozřejmě absolutně nové informace z psychologie. A taky mě to donutilo si umět zorganizovat čas.
  • Matyáš: Rozhodně jsem se naučil lépe pracovat s časem, pochytil hromadu nových slovíček a v neposlední řadě jsem se naučil mnoho způsobů řešení matematických problémů.
  • Kateřina: Spolupráce, logické a komplexní myšlení, plánování času, využití informací v praxi.
  • Adina: Dokážu se víc orientovat v historii psychologie, procesu paměti a následně v dalších psychologických okruzích. 

Dokážete si vzpomenout na něco zajímavého, co se vám přihodilo?

  • Petra: Není to moc vtipné, ale jednu neděli jsem si uvědomila, že musím odevzdat v ten samý den test s 57 otázkami. Tak to dopadá, když se na něco nepodívám a nakonec to musím dohánět.
  • Matyáš: Jednou se mi stalo, že jsem si neuložil změny v testu, a když jsem se k němu po pár hodinách vrátil, musel jsem začít od začátku.
  • Adina: Vzpomínám si, že jsem při online diskuzi s lektorkou mluvila snad 5 minut o něčem, na co se vlastně ani nezeptala, ale odpověděla jsem jí tím na její další dvě předpřipravené otázky, na které se už tím pádem nemohla zeptat, takže neměli šanci odpovědět ostatní žáci :)

Nakonec si všichni kurzy vynachvalují a rádi by je doporučili všem studentům aspirujícím na mezinárodní vzdělávací programy.

Autor: Denis Dang (oktáva)