Jazyková zkouška DSD II
V prosinci proběhla poslední část německých jazykových zkoušek DSD II, která testuje úroveň žáků na B2 a C1. První část se uskutečnila 29. 11. 2023, jež zahrnovala poslech, psaní a čtení. Následně proběhla ústní zkouška 20. 12. 2023, která, i když je krátká, patří mezi jednu z těch obtížnějších částí.
Mám to štěstí, jelikož studenti oktávy a paní učitelka Petříková byli vstřícní, odpověděli mi na otázky, jež mohou budoucím zájemcům pomoci:
Otázky a odpovědi paní učitelky Petříkové:
Jaká část zkoušky je pro studenty nejobtížnější na přípravu?:
Zkouška má dvě části, které považuji za nejobtížnější, v písemné části je to sloh – tzv. Erörterung – překlad je těžký, protože se tento typ slohu v Česku nevyučuje – je to argumentační esej na konkrétní téma, které vychází z předloženého textu, a daný problém se diskutuje z hlediska argumentů pro x proti. V ústní části je to prvních 10 minut, kdy si student připraví argumentaci k tématu, které předem nezná, a opět zde hraje roli, jak dokáže jednotlivé body logicky provázat a opět argumentovat pro x proti.
Jakých chyb se žáci dopustili, kterým nedostatkům by se měli vyvarovat?
Velká chyba je podcenit dlouhodobou přípravu a nerespektovat dobře míněné rady učitelů, kteří se zkouškou mají letité zkušenosti. Zkoušky jsou strukturované a je dobře, když se studenti struktury drží. Dostávají mnoho materiálů, pak už je na nich, zda je použijí. Důležité je také vybrat si dobré téma pro druhou část ústní zkoušky, aby bylo dostatečně vhodné pro diskuzi. A nejdůležitější je - pracovat na rozšiřování slovní zásoby.
Byla příprava se studenty oktávy obtížná?
Příprava svým způsobem obtížná byla, ani ne tak kvůli studentům jako spíš o složení 1. DSD II semináře, kde se v podstatě potkaly tři skupiny studentů s různou úrovní. Letos je situace mnohem lepší, protože všichni přihlášení směřují ke zkoušce DSD II.
Jste spokojena s výkony studentů?
Vzhledem k tomu, že ústní část zkoušky zvládli jak na úrovni B2, tak na úrovni C1, mohu říct, že spokojená jsem. Samozřejmě se dá vždy něco zlepšovat, ale převažuje úleva. Nyní budeme čekat na výsledky písemné části. Teprve pak si můžeme oddechnout.
Jací byli němečtí zkoušející?
Němečtí zkoušející byli velmi milí a vstřícní. Spíše hledali pozitivní důvody, aby mohli body udělit. Atmosféra byla milá a pozitivní. Doufám, že to tak vnímali i zkoušení.
Stalo se při zkoušce či přípravě něco, na co tak rychle nezapomenete?
Když jsem naposledy zkoušela studenty, tak jsem se trochu bála, ale nakonec se vybičovali k pozitivním výkonům, za to jsem ráda.
Odpovědi tří studentů oktávy (Milan Nguyen, Honza Nguyen, Filip Bufka):
- Jaká byla tvá osobní příprava?
- Milan: Musím se přiznat, že moje individuální příprava byla bídná. Naštěstí mi s největší částí přípravy pomohli pan učitel Ponikelský a paní učitelka Petříková.
- Honza: Na DSD II jsem se začal připravovat od nového roku docela intenzivně.
- Filip: Nejintenzivnější příprava začala v září, kdy jsem se nejvíc připravoval na psanou část a ústní.
- Co bylo pro tebe nejobtížnější?
- Milan: Největší potíže činila psaná část, jelikož ústní část je má nejsilnější stránka.
- Honza: Psaná část, také proto jsem uspěl na úroveň B2.
- Jací byli němečtí zkoušející?
- Milan: Zkoušející byli na jednu stranu profesionálové, ale na druhou stranu přátelští a přívětiví. Byl patrný jejich zájem v prezentovaných tématech.
- Filip: Byli úžasní, velice přátelští a milí.
- Jak moc ti pomohli učitelé?
- Milan: Učitelé mi hlavně pomohli tím, že na mě neustále vyvíjeli tlak, abych se věnoval přípravě na zkoušku. Taky mi dali mnoho cenných rad, které mi pomohly zlepšit můj výkon.
- Honza: Učitelé se nám snažili pomoci, jak jen to šlo. Ale samozřejmě veškerá práce byla na nás.
- Filip: Paní učitelka Petříková a pan učitel Ponikelský odvedli skvělý a pořádný kus práce. Myslím si, že nás na zkoušku skvěle připravili.
- Proč se učíš zrovna němčinu?
- Milan: Němčinu se učím, jelikož jsem už od malička vyrůstal v multijazyčném prostředí. K němčině mám blízko jednak kvůli tomu, že žiju v Aši, ale taky kvůli mé sestře, která se od mladých let pohybovala v německém prostředí.
- Máš nějaké rady, typy či triky, které bys doporučil?
- Milan: Zkouška DSD II jistě není tak obtížná, jak se o ní říká. Je to z 90% záležitost přípravy, proto je radno ji nepodceňovat.
- Filip: Naučit se nazpaměť strukturu psané části i ústní a zkusit si párkrát vyplnit celý test DSD II.
- Stalo se při zkoušce či přípravě něco, na co tak rychle nezapomenete?
- Milan: Paní Petříková mě sice výborně na zkoušku připravila, každopádně pohledy, které se mi od ní dostaly, mi z paměti opravdu jen tak nezmizí.
- Honza: jistě při zkoušce jsem zapomněl na jedno slovíčko, které mi z paměti vypadlo, a to ticho bylo trapné.
- Filip: Asi na své téma, co jsem dostal při ústní zkoušce. Měl jsem obavy, jaké téma mi přistane, ale poté, co jsem si téma vylosoval, tak ze mě všechen stres spadl, protože mi téma velice sedlo.
Podtrženo - sečteno. Většina složila zkoušku úspěšně a každý může využít tvrdě získaný certifikát v následujícím studiu, či uplatnit jej v práci.
Určitě stálo zkoušku podstoupit.
Autor: Denis Dang (oktáva)