Projektový týden - Život v podzimní přírodě
Od 30. října do 3. listopadu organizovala naše škola projektový týden - tož to je
týden (jak název napovídá), ve kterém si žáci z kvinty, sexty a septimy vybírají jeden
z projektů a v něm se následně angažují. V tomto článku se podíváme na zoubek
programu s názvem ,,Život v podzimní přírodě”, který byl zasvěcen biologii a chemii.
Níže si projdeme pod drobnohledem všechny aktivity, na nichž jsme celých pět dní
usilovně pracovali.
Pondělí: Významné stromy v okolí Aše
První den jsme se vydali na výpravu nejen do okolí naší školy, avšak i celého města,
abychom se seznámili s významnými stromy: Zjistili jsme, že mnoho z nich je
památkou starých více než 100 let. Byla nám poskytnuta velmi zajímavá informace o
aleji tvořené z javoru klenu směrem na Nové Domy, jež byla uchráněna před dravými
pilami díky skupině nadšenců, které byl členem i náš učitel Luboš Lhoták. Dále jsme
letmo zakroužili i do historie, kde jsme se dozvěděli, že pásmo na Signálce bylo
zaléváno herbicidy, aby se zabránilo rostlinám v růstu, jelikož zde vedla za dob
studené války železná opona - z té se nyní stal takzvaný ,,Zelený pás”, což je oblast
sahající od Baltu k Jadranu, kde má být zachována a nenarušena nyní již
zregenerovaná příroda. V poslední řadě jsme se dostali až k památnému
Štítarskému klenu - jedná se o jeden z nejvýznamnějších stromů v našem okolí s
výškou 26 metrů a obvodem kmene 327 centimetrů, od roku 2005 je tento strom
chráněn z důvodu jeho estetického významu, význačné velikosti a historického
významu - připomíná nám zaniklou obec Štítary.
Úterý: Lov želvušek v přírodě
Další den jsme se vydali na terénní cvičení za účelem sbírat různé druhy mechu na
vrchu Háj. Před sběrem jsme museli vyfotit okolí mechu, několikrát s různým
přiblížením samotný mech, a ten uložit do dvou obálek. Jedna z obálek byla určena
pro ,,výlov” a naše vlastní bádání želvušek (viz níže), zatímco druhá byla odeslána
do dál pro podrobnější výzkum. Posléze jsme museli vypsat souřadnice mechu,
prostředí a jiné důležité informace pro daný vzorek (například jestli se nachází ve
stinném prostředí, jestli byl suchý při nálezu atd.). Jako vedlejší program jsme měli
najít alespoň sedm různých listů a něco k nim říct (jaký řapík, žilnatina, čepel, okraj
čepele, případně jestli je list složený). Následně jsme se vydali do školy sterilizovat
naše vzorky pro práci s mikroskopy další den.
Středa: Mikroskopické cvičení
Středa byla primárně věnována mikroskopickým cvičením a laboratorní práci na
nalezení želvušek z předešlého dne - želvušky jsou mikroskopičtí bezobratlí
živočichové, kteří dokáží přežít extrémní teploty, anaerobní podmínky a radiaci. Po
filtraci vody z mechů, která měla „vytopit“ želvušky, jsme si kapátkem nanesli
preparát na sklíčko a začali pozorovat; většina z nás úspěšně nalezla ve svých
vzorcích živou želvušku. Jelikož nám zbyl čas, začali jsme s tématikou navazující na
další den a to zkoumáním leukoplastů, karotenů a chlorofylů.
Čtvrtek: Barvy podzimu – laboratorní cvičení
Ve čtvrtek jsme se přesunuli do chemické laboratoře a věnovali se intenzivním
experimentům Začali jsme izolací chlorofylu z listů, rozdělili jsme ho na chlorofyl A a
B pomocí chromatografie. Poté jsme prokázali přítomnost chlorofylu v červených
listech. Dále jsme izolovali karoteny a získali žlutý xantofyl a oranžový karoten.
Potvrdili jsme také přítomnost škrobu při fotosyntéze pozorováním reakce listů na
jod. Na závěr jsme zkoumali výskyt antokyanů a jejich reakce s různými
sloučeninami pomocí pokusů s řepou.
Pátek: Tvorba powerpointové prezentace
Prezentace se týká překvapivě dění v tomto projektovém týdnu a slouží jako takové
shrnutí a zhodnocení zbylých čtyřech dní.
Závěrem mohu snad jen říct, že pevně věřím, že si každý z nás z týdnu něco odnesl
a značně si jej užil.
Autor: Dan Svoboda (sexta)